Anna Laestadius Larsson, redaktionschef på Amelia har skrivit en läsvärd krönika i dagens SvD. Hon konstaterar att den svenska frigjordheten på 70-talet ersatts av en amerikaniserad och sexualiserad kommersialism. Utvecklingen illustreras tydligt av ovanstående bild i en annons. Den vänstra versionen är från 1970, den högra från 2010. Hon avslutar krönikan med följande:
"Fyrtio år senare har annonstjejerna försetts med dubbla bh:ar - gärna klyftor men inga bröstvårtor, tack! - och befriats från personliga drag med hjälp av retuschering. En bild av nymoralism parad med stenhård kommersiell sexualisering. Herregud, vart tog den världsberömda svenska frigjordheten vägen? Titta på bilderna: Visst borde då vara nu?"
"Fyrtio år senare har annonstjejerna försetts med dubbla bh:ar - gärna klyftor men inga bröstvårtor, tack! - och befriats från personliga drag med hjälp av retuschering. En bild av nymoralism parad med stenhård kommersiell sexualisering. Herregud, vart tog den världsberömda svenska frigjordheten vägen? Titta på bilderna: Visst borde då vara nu?"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar